KOGART

A kilencvenes évek elején a Bankár kft egyik tulajdonosa beleszeretett a magyar festészetbe. Vásárolni, gyűjteni kezdett. Jókor, jó időben. Innen nézve sokszor nevetséges árakon sikerült megvásárolnia remekműveket aukciókon, műkereskedőktől, gyűjtőktől. Mások is megtehették volna, de nem tették. A gyűjtemény Markó Károlyra, a XIX. századi és XX. század első felének magyar festészetére koncentrált. 2004- ben, egy Andrássy úti épületben – történetesen az egykori Fikában – megnyílt a Kogart. Az épületet a tulajdonos megvásárolta, átépítette és a művészetnek ajánlotta. Miért? Ügyszeretetből, üzleti megfontolásokból, a goodwill javításának szándékával, a gyűjtemény gyarapítására vagy mind ezért egyszerre. Az átépítést sokan bírálták, de a sajátját mindenki olyan ízlés szerint formálja át, ahogy neki tetszik. Az elmúlt tíz évben a Kogart számtalan kiállítást rendezett. Márffy-tól Gulácsy-ig, Markótól Csernusig, Fehér Lászlótól Kondor Béláig. A pályakezdőknek a Friss címen futó sorozattal biztosított kiállítási lehetőséget, a fiataloknak ezenkívül ösztöndíjakat is adott. Megnyitott a tihanyi Kogart és kiállításokat rendeztek Orosházától Miskolcig, az ország több városában. Hogy mibe fájhat egy ilyen projekt fenntartása, arról van némi fogalmam. Akkor senki nem kérdezte, hogy miből? miért? Hiába az étterem, a rendezvények, egy ilyen projekt Magyarországon olyan, mint egy félkarú rabló, nettó pénznyelő. Sokan fanyalogtak, kritizálták a Kogartot, de a művészeti élet krémje csak ott tolongott minden megnyitón és vidáman iszogatta a ház borát – és ha felkérték, szívesen kiállított egyéni vagy csoportos kiállításokon. Most, hogy a Kogart úgy tűnik költözik az Andrássy útról, mégis  sokan felhördülnek, mert az állam helyet biztosít a projektnek és három éven keresztül évi 200 milliót ad a működtetésre. Legalább végre ad valamire, a sporton kívül. Az MMA színre lépésekor órási volt a felháborodás. Többen megfogalmazták, hogy független intézményeket kell létrehozni és a “szcénának” kell kézbe vennie saját sorsának az irányítását. Történt azóta valami? Létrejöttek azok a független szervezetek és / vagy szerveződések? Tudtommal semmi. Nem akar erre pénzt, energiát áldozni se befektető, se a szakma. Csak huhogás, protestálás és felháborodás folyamatosan. Azaz a dolgok nem változtak érdemben, még mindig csak arról van szó, hogy ne neki adják, hanem nekem. Már pedig erős, lobbierővel is bíró szervezetek nélkül tényleg csak huhogni lehet. Hozzatok létre valamit, állítsátok talpra, működtessétek, akkor lesz miért küzdeni és ha rászorultok, kérjetek támogatást, ha nem kaptok ordítsatok, lobbizzatok, protestáljatok. De most, tisztelt huhogók, szerintem nincs igazatok.

6 című bejegyzés “KOGART” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. Ugye te se gondolod komolyan amit a Kogartrol itt leírtál !?
    Mert sorolni se érdemes az indokok végtelen sorát, hogy miért nem lett volna szabad soha ( és nem nem lenne szabad ma se ) egy fillért is adni egy Kogart fele magánalapítványnak. Különösen akkor nem amikor állami művészeti intézmények sorát ellehetetlenítik, vagy bezárjak, amikor a Fiatal Művészek stúdiója éhenhalás szélen van mar évek óta, és Múzeumoknak ( pl Kelet Ázsiai ) fillérekből kell gazdálkodni, gyűjtésre – fűtésre stb szinte semmi pénz nincs.stb stb

  2. A második felével tökéletesen egyet értek, ne lehetetlenítsenek el egyetlen jól működő állami intézményt se. Azt gondolom azonban, hogy a Kogart-nak is meg van a saját profilja, közönsége és ezért a létjogosultsága is. Ha gondok vannak nem szabad hagyni elvérezni egy olyan projektet, amibe rengeteg pénzt és energiát fektettek tíz év alatt. A szomorú inkább csak az, hogy nincs még másik tíz mind, mind saját arculattal. Hogy nem a te ízlésed azt értem, ezért írtam, hogy tessenek létre hozni olyat, ami kedves számotokra és azt gründolni. De azért, mert valami nem az én világom, hát akkor dögöljön meg, nem igazán liberális gondolat. Azt is értem, hogy te a radikális progresszivitás pártján állsz, de vannak, nem kevesen, akik inkább Markót, Kosztát, Gulácsy-t, “nézegetnének”. Ők is művészet szeretők, csak nem azt kedvelik amit te. És ettől színes a világ.

  3. Nézzük meg hogy mit csinált az eddig kapott állami pénzekkel !
    Számoljon el , hisz ez az adófizetők pénze.
    Csinálja saját pénzből és akkor nem szolok semmit, meg akkor se ha hamis Gulacsykat állít ki .
    Miért mondott le az A. G vezette kuratórium ? El van felejtve miden ?
    Mivel szakértelme a politikai kapcsolatok kiépítésére es manipulálására – es kitudja hogy meg mire – korlátozódik ezert hagyja a művészetet a művészethez értő szakemberekre akik ráadásul nem magán vagyonukat gazdagítják fondorlatos eszközökkel a művészet kárára…

    1. Kedves Szabi! Nem vagyok a Kogart ügyvédje és nem is óhajtanék belemenni egy ilyen fajta vitába, mert nem tartozik rám és veled ellentétben nem ismerem a Kogart gazdálkodását. Azt minden estre megjegyezném, hogy egy kkht-nek – ilyen volt a MEO is – súlyos elszámolási kötelezettsége van, amit adott esetben az ügyészség felügyel. Tudtommal egy alapítvány ugyanilyen. Sőt valószínű, hogy az éves jelentés nyilvános és mindenki számára megismerhető. Minden esetre látom, hogy nem akarod érteni azt, amiről beszéltem, de ez nem lep meg. Egy intézményt egyébként vezetni és életben tartani nem lehetséges politikai, gazdasági kapcsolatok nélkül. És aki ilyenre vállalkozik, annak politikai oldalakra való tekintet nélkül kell lobbiznia az éppen aktuális kormányoknál. A MEO az akkori Fidesz kormányzat támogatását is élvezte, ugyanúgy, ahogy később az MSZP-SZDSZ kormányét is, ha egy ügyet viszel nincs helye politizálásnak. De ismét csak azt tudom javasolni, hogy évek óta tartó zokogás helyett csináljatok már valamit. Mert jó ideje csak azt látom, hogy nincs pénz, adjanak pénzt. Ez ugyanaz a reflex, mint volt 30 éve. Mi változott? Mi változott a fejekben? Úgy látom semmi. Ja és dögöljön meg a szomszéd tehene.

      1. Kedves Lajos!
        Miért nem kap ilyen lehetőséget Kieselbach (tudtommal elég jelentős gyűjteménye van), vagy más magángyűjtemények, alapítványok? Engemet valójában nem az zavar, hogy közpénzt kapnak, hanem annak a metodikája, megszerzésének a protekcionista mivolta, ami a korrupció lehetőségét sem zárja ki. Nekem nyilvánvalónak tűnik, hogy hiányzik a normarendszer, egy olyan protokoll, ami minden alkalmas szereplő számára egyenlő lehetőséget biztosít a hozzáféréshez. Egy ilyen kidolgozása ellenében viszont nagy erők – nem utolsó sorban a ‘hagyományok’ – vonulnak fel. Másképpen az egészséges működést akadályozó hülyeségek nem kerülhetnének »alaptörvényekbe«. Más oldalról viszont megfelelő keretekkel működve az eféle sundám-bundám döntések támadhatóak lennének.
        A civil szféra ‘támogatását’ egyébként rutinszerűen nem közpénzekből kellene ‘megoldani’, hanem alapvetően az adópolitikán keresztül – decentralizáltan. (Csak nem úgy, ahogyan az Orbán csinálja a stadionjait támogatókkal!)
        Azt nem tudom, hogy a MEO milyen támogatásokat kapott, így ehhez nem fűzök megjegyzést.

      2. Kedves Szilamér!
        Nem nekem kéne a kérdéseidre válaszolni, mert nem vagyok illetékes a közpénzek elosztásában. Támogatást kapnak galériák, a külföldi vásárokon való megjelenésükhöz, művészek a kiállításaikhoz, katalógusokhoz, könyvekhez. Hogy ki miért, mennyit, azt általában a szereplők lobbiereje dönti el. Így aztán minden támogatás mögött sejthetünk protekcionizmust, ez már csak ilyen. Társadalmi, politikai kapcsolatok, rengeteg munka, blablabla. Egy olyan országban, ahol a kultúra huszadrangú kérdés, ahol a civil szféra nem támogat semmit, csak követel és mindent az államtól vár el, ahol nincsenek szakmai szerveződések, csak irigység és gyűlölködés, ott a dolgok így mennek. A megoldást a civil szerveződések jelentenék, de senki nem tesz semmit azért, hogy a dolgok változzanak. A magyar társadalom nem ismeri a közért végzett önzetlen munkát, sem a támogatás fogalmát. Hát így.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s